ATOK, insan berjiwa besar..

salam mahabbah buat semua, terutamanya sepupu2ku..



buat tatapan korang semua..

Bismillahirrahmanirrahim, smoga Allah menempatkan atok dlm kalangan org2 yg beriman..
tibe2 pg ni lancar jari-jemari ini menulis perkongsian ini, mesin yg Allah berikan pun cepat shj berfikir…

Sedang lepak2 kat katil atok, xtw knapa suke duduk stu.

Imam Ali as berkata kepada Hammam: “Khalik, agung dalam jiwa mereka dan kecil selain Khalik” (Nahjul Balaghah, khotbah 193). Maksudnya, karena Allah pada jiwa mereka adalah agung dan selain-Nya, apa pun itu, adalah kecil.

Berjiwa besar, impian yang tinggi, dan usaha yg bersungguh-sungguh. Inginku mencontohi sikap2 atok, cme kemalasan yg menebal shj yg memyebabkannya tehalang. Sudah tiada didepan mata, baru menyedari kehilangannya….

Kisah silam yg pahit mengajar erti kesusahan, di jadikan pengajaran buat anak cucunya. Di sini diri ini ingin berkongsi serba skit tntang atok, mungkin tak ramai yg tau, diri ini yg pandai2 korek rahsia, pada mase tu memang tertunggu2 cerita dari atok, menangis mdgrnya..dekat dgn Allah bila duduk dgn atok. alhamdulillah…

Arwah atok Saimah Urip mempunyai seorang suami namanya atuk sulaiman bin mohd amin. Arwah atok sulaiman meninggal dunia dgn izin Allah krn org mendengkinya, atok sulaiman ketika itu menjadi iman di surau kampungnya, disebabkan perasaan PHD (Perasaan Hasad Dengki) yg ade dlm diri manusia menapak dlm diri org itu..

oleh itu, marilah kite renung kembali apa yg Syeikh Abdulkadir Al Jailani berikan tentang beberapa panduan tentang bagaimana untuk menghindari “PHD”. Dibawah adalah panduan dari beliau:

Jika kita bertemu dengan seseorang, maka yakinilah bahawa dia lebih baik dari kita.

Ucapkanlah di dalam hati :

“Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku”.

Jika kita bertemu anak kecil,

Ucapkanlah di dalam hati :

“Anak ini belum bermaksiat kepada Allah, sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu anak ini jauh lebih baik dariku”..

Jika kita bertemu orang yang lebih tua,

Ucapkanlah di dalam hati :

“Dia telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama dariku, tentu dia lebih baik dariku.”

Jika kita bertemu dengan seorang yang berilmu,

Maka ucapkanlah di dalam hati:

“Orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan kuperolehi, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah kucapai, mengetahui apa yang tidak kuketahui dan dia mengamalkan ilmunya, tentu dia lebih baik dariku.”

Jika kita bertemu dengan seorang yang bodoh,

Maka katakanlah di dalam hati :

“Orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia bodoh (tidak tahu), sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahui akibatnya.
Dan aku tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik dariku.”

Jika kita bertemu dengan orang kafir,

Maka katakanlah di dalam hati :

“Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak, mungkin di akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh. Dan mungkin boleh jadi di akhir usia diriku kufur dan berbuat buruk.

Dek krn ada org kampung yg hendak akan kuasa dan perasaan dengki sesama manusia menyebabkan nafsu menguasai diri, perantaraan menggunakan makhluk lain dijadikan bahan utk melepaskan dendam, smoga org itu diampunkan Allah. Tak nak bercerita lagi detail, biarlah yg lepas berlalu, ambillah sebagai pengajaran. Akhirnya, atuk sulaiman meninggal dunia pada malam hari semasa anak bongsunya baru berumur 6 bln (pak usu sabirin). Sewaktu tu menitik air mata ni, tp atok tetap tenang dan org yg buat perkara itu pada akhirnya menangis melihat atuk sulaiman meninggal dunia. x tau knapa..mungkin rasa bersalah..

Tidak berakhir disitu ceritanya, ada pula org lain yg dengki dgn arwah atok saimah, mcm2 dibuat. Fitnah dll…dgn kesusahan hidup menanggung 9 org anak yg masih belajar dan kecil2. atok tabah menghadapinya, dan sampai sekarang teringt2 kata-kata atok

” Azizah, atok ni mendoakan supaya anak-anak, cucu cicit atok tak diuji mcm atok ni”..nmpak gayanya ketika itu bnyk lagi perkara yg tidak diceritakan, redup wajahnya, tabah jiwanya.

gmbr dari abg taqi, (http://www.flickr.com/photos/masterpiecestudios/) thanks..

Dan sedikit pesanan atok, selalulah amalkan surah al-kahfi, krn surah al-kahfi menjadi pendinding diri kita dari sebarang buatan manusia, atok kata mase tu, dah xtau nk berubat mcm mana, macam2 dah buat… yg igt salah satunya, ‘alin’ ( satu kaedah mengeluarkan benda tak baik dari badan dgn menggunakan tepung ubi, digaul sedikit dgn air dan selawat) keadah itu kalu dibuat pada org yg betul2 ‘sakit’, tepung itu akan menarik benang2 dlm badan si pesakit, warna warni benang tu, benang2 itu dikatakan benda2 yg tak baik yg menyebabkn badan jd lemah. w’alam….dan atok kata, semenjak dia mengamalkan surah al-kahfi, gangguan2 itu sudah berkurangan, maka marilah kita amalkan surah al-Kahfi..

banyak amalan atok yg bermanfaat utk dirinya dan org lain, suka buat usrah..dan dialah org yg paling suke bile nak berusrah. Buku yg selalu digunakan, nasihat agama dan wasiat iman yg di tulis oleh Imam Habib Abdullah Haddad hadiah dari makcik tengku di MATRI..smoga bahagia atok disana…walaupun lemes* (penat) tetap dia nk buat. Suka ikut abah pergi dgr kuliah di markas…rindu disaat itu

Baru sebentar tadi, mak biah bercerita yg dia sgt rindu dgn arwah atok, dan terlampau rindu sekali dgn perasaan ralat tak berada bersama-sama disaat-saat nafas-nafas terakhir atok.

“smlm cik bi berehat sambil terfikir, mak aku di sana tu mcm mana la keadaannya, perilah petunjuk kpdku ya Allah” mak biah bermonolog.

akhirnya, mak biah bercerita menggambarkan betapa tenang dan sejuknya perasaan..mak biah mcm terlena sekejap kat atas kerusi, tapi tak tidur. Tenang sgt perasaan katanya, seolah-olah dia berada dekat dgn atok..Allah memberi petunjuk…alhamdulillah

akhir sekali, sebelum jari berhenti menari. atok ni pandai buat org tertnya2..
terigt pesanan atok, mase tu atok ckp serious, diri ni je buat tak tau dan main2, je la bdk2 lg kot..


“Lepas solat jgn lupe mintak berdoa kpd Allah supaya dikurniakan jodoh yang baik lagi beriman”

keh2, skarang baru tau kenapa.. (^_^)~
terima kasih atok

smoga bermanfaat utk semua, maaf atas kekurangan dan segala kebaikkan itu milik Allah, maka kpd Allah lah kembalinya…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s