Dekatilah adik-adik anda…

Bismillahirrahmanirrahim.

Kesibukan dengan kehidupan seharian di kampus seringkali membuatkan kita terlupa seketika perihal adik-adik dirumah. Membahagi masa utk mereka merupakan satu kepentingan, kenapa?? seringkali sy terfirkir, aku dok buat keje kat luar, tapi adik2 kat rumah ape nak jadi?? Jadi, sy menyeru kepada kakak dan abang yang mempunyai adik-adik dirumah, selidiklah ape yang mereka buat, dengan siapa mereka berkawan, bukan niat untuk menyibukkan diri, tapi itu merupakan peranan kita terhadap mereka.

Mereka merupakan aset yang berharga utk Islam, kita sebagai kakak/abang harus mendekati mereka dengan cara yang paling sesuai dengan cara dan gaya mereka. Jika adik kita itu jenis yang otai-otai, kite buat otak gile-gile skit, bak kata kawan sy, jadilah ikan dilautan yg masin, tp isinya tidak masin. Cubalah cari jalan, terowong hati yang membolehkan kita masuk dgn mereka, cubalah korek seberapa banyak yang mungkin rahsia mereka, pasti anda akan mendengar cerita-cerita yang diluar jangkaan kita. Contoh pengalaman sy sendiri, ada adik sy pernah bercerita pd sy yg dia pernah join budak-budak gengster sekolah. huh, terperanjat gak. Dia ckp, “aq dulu ikut budak-budak gengster kat sekolah, tp sekarang aq dah baik lah,”
“Kalau ade budak2 cari gaduh dgn geng korang, korang buat ape?” sy bertanya
“kiteorg larilah!”
Tapi alhamdulilllah, sekarang dia dah makin ok..macam-macam lagi cerita yg sy dgr, cubalah anda korek2 rahsia dan cerita-cerita mereka, yg lucu pun ade..
yang penting apa yg sy nak sampaikan kat sini, betapa pentingnya kita mengetahui rahsia dan cerita hidup mereka, sbb kalau mereka dah masuk dgn kita dan mereka mempunyai rasa kepercayaan terhadap kita utk meluahkan masalah mereka secara tdk langsung, kita dpt mengawal mereka. Jadikan adik2 kita sebagai sahabat yg dlm susah dan senang.

w’alam

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s