Biasiswa Sime Darby

Assalamualikum wbt

Ni ade skit info ttng biasiswa sime darby

Ni link nyer http://www.simedarby.com/Yayasan_Sime_Darby_Undergraduate_Scholarship_Programme_(Local).aspx

Yayasan Sime Darby Undergraduate Scholarship Programme (Local)

Minimum Requirements:

* Malaysian
* Good communication skills
* Ability to demonstrate leadership qualities and potential
* Actively involved in extra-curricular activities and sporting events
* Candidates with at least a conditional offer from universities as specified by Yayasan Sime Darby will be given FIRST priority. Scholarship will only be effective upon receiving firm offer.

Minimum Academic Achievement

* STPM (CGPA of at least 3.5)
* Local Matriculation / Diploma (CGPA of at least 3.5)
* Individual pursuing their first or second year undergraduate studies must have latest CGPA of at least 3.5

Note: Previous academic achievements will be taken into consideration.

Fields of Study
Scholarship will be offered to individual pursuing the following fields of study:

* Business : Accountancy, Finance, Business Administration, Economics and Finance, Law
* Engineering and Technology : Mechanical, Chemical, Civil, Electrical, Computer, Information and Communication Technology (ICT)
* Sciences : Agriculture, Biotechnology, Food Technology, Plantations Technology, Plantation management
* Medical and Allied Health Science : Medicine (MBBS), Pharmacy, Nursing, Dietetics, Radiation Therapy, Physiotherapy, Nuclear Medicine, Medical Physics, Medical Laboratory Technology (MLT)

Value of Scholarship (Local)
The sponsorship covers the following:

* Full tuition and academic fees
* Living allowance
* Book and equipment allowance
* Computer allowance (one-off)

Recipients of scholarship will have the opportunity to undergo Scholars Development Programme and experience work exposure through internship within the Sime Darby Group of Companies.

Accepted Universities
The scholarship is open to applicants looking to study in the following academic institutions:

* Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM)
* Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
* Universiti Malaya (UM)
* Universiti Putra Malaysia (UPM)
* Universiti Sains Malaysia (USM)
* Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
* Universiti Teknologi MARA (UiTM)
* Multimedia University (MMU)
* Universiti Tenaga Nasional (UNITEN)
* Universiti Teknologi Petronas (UTP)
* Monash University (Malaysia Campus)

Scholarship Application

This annual scholarship programme opens every year in February/March. Only online application will be considered. Applications should take approximately 45 minutes.

Pemberian kawan, hargailah..

Sebotol Air Tebu…

Kali ini, ana nak bawa satu cerita seorang sahabat di bulan puasa ini

Bermulalah ceritanya

Aku pergi ke Bazar Ramadhan, dalam hati teringat kawan yang teringin minum air tebu @ kelapa dan alhamdulillah jalan punye jalan terjumpalah satu gerai yang ramai pengunjungnya. Aku menjenguk-jenguk
lihat, ada air tebu yang dijual dalam botol dan palstik, tapi aku prefer nak beli dalam botol, sebab senang nak dibawa.

Note lima ringgit diulur, baki dua ringgit setengah dikembalikan. Alhamdulillah dapat jugaku menunaikan hasrat kawan yang teringin minum air tebu.Pasti dia suka, aku pun sebenarnya berhasrat air tebu tuh gak, tapi tak pe lah duit cukup-cukup untuk beli laksa kegemaranku.

Usai taraweh di masjid, aku bergegas balik.
“Assalamualaikum, awk kat mana?”,aku bertanya
“Waalaikumsalam, Saya kat bilik” ain manjawab
“awak macam tak sihat je?”
“a’ah, sangat letih hari ini”
“kalau gitu saya pergi bilik awak ye”
“ok, datanglah”

Berbual-bual sikit, aku pun mengeluarkan air tebu dari beg.
“wah, awak belikan saya air tebu! bestnyer, terima kasih banyak2”
Hatiku berasa sangat senang bila melihat kawan berasa gembira dgn pemberian aku. Tapi air tu dah tak sejuk, kurang sedap
jadi aku bagi cadangan “Jom kite pergi kedai depan, beli air batu sedap sikit tapi ade meeting plak ni, tak pelah after ni kita
beli, ain bagi cadanagn. Dalam meeting ain kelihatan sangat sedih tiba-tiba sahaja, aku buntu kenapa. Tak ape lah, dia mungkin nak ber’uzlah. Aku tanye pun dia tak pandang muka aku, aku pula jadi terasa. Iskh2, aku tak boleh cmni, memujuk hati…huhuhuhu

Habis meeting, aku turun sekajap nak hantar e-mail. Naik semula, ade perbincangan. Habis perbincangan, aku tengok air tebu itu berada di tempat orang lain, hati berkata tak apa lah,mungkin dia akan ambil bali. Tapi, balik dari meeting aku tengok air itu dibiarkan jatuh dari meja, dia tak amik pun walaupun nampak. Sedikit kekecewaan di hati, tapi aku berlagak selamba.

Ha, dah bace?
Moral story yang sahabat saya nak sampaikan ialah Hargailah pemberian kawan kita, kerana dia mungkin dah bersusah payah menadapatkannya, tapi kite tak menghargainya, kalu tak nak sekali pun ketika itu, cakaplah dengan cara baik.
Kedua, jangan membiarkan kesedihan mengusai diri
Ketiga, jangan biarkan kawan berada dalam kebuntuan dengan sikap kita yang unpredictable
Keempat, dalam persahabatan, ikhlas adalah segalanya agar persahabatan yang sudah terjalin tidak dicemari dengan prasangka buruk
jika terdapat prasangka buruk dengan kawan, istifar banyak2 sahabat sekalian….

Sekian cerita buat hari ini. yang baik di ambil pengajaran, yg buruk dijadikan sempadan.

Puasaku, puasamu. Bagaimana?

Masuk hari Isnin ini, sudah tiga hari kite berpuasa. Bagaimana dengan puasa kite?
Adakah sekadar puasa menahan lapar dan dahaga?
Hurmm, refleks balik….

Kak Am ckp mlm tadi lepas solat maghrib, bulan puasa ini merupakan ‘madrasah tarbiyyah Ramadhan’
Kenapa? sebab dalam bulan puasa ini, Allah telah memberi pelbagai kenikmatan, Allah telah mengikat syaitan-syaitan durjana yang tinggal hanyalah diri, nafsu kita sendiri. Allah telah menetapkan malam lailatul kadar pada 10 malam terakhir yang terdapat padanya seribu satu kenikmatan. Marilah kita bersama-sama mencari malam kenikmatan itu. Manakala solat Tarawih pula sahabat sekalian ketahuilah banyak sangat manfaatnya, sangat-sangat barkah setiap ibadah yang kite lakukan sepanjang Ramadhan, Allah memberi berlipat-lipat ganjaran walaupun melakukan amalan sunat, tapi dalam masa yang sama Ibadah wajib, solat 5 waktu jangan kita tinggalkan, sayang seribu kali sayang sahabatku jika kita bersungguh-sungguh melakukan Ibadah sunat, tapi meninggalkan yang wajib. Ibarat menghias rumah yang telah runtuh.

Satu analogi yang cukup mudah untuk kita fikir-fikirkan.
Bulan Ramadhan ini umpama sebuah mesin memproses jus nenas yang sangat berkualiti yang mempunyai teknologi canggih, manakala nenas-nenas yang dimasukkan terdiri dari nenas yang mempunyai pelbagai khasiat sprt Vitamin C, ada juga yang sedikit cacat, ade busuk sikit, ade yang terlalu muda, ade yang terlalu tua dimasukkanlah dalam mesin tersebut, maka berlakulah proses dengan begitu teliti, setiap kebaikkannya dijaga dan ditingkatkan lagi, setiap kekurangan diperelokkan, setiap yang busuk dibuang.

Maka terhasillah produk jus nenas yang sungguh manis, enak dan lazat dengan setiap kebaikkan dari mesin yang memprosesnya. Begitu juga bulan dengan bulan Ramadhan ini, bulan Ramadhan digambarkan sebagai mesin memproses jus nenas, tapi bukanlah hendak disama tarafkan mesin dgn Ramadhan, bagai langit dan bumi, bulan Ramadhan lebih hebat berbanding mesin itu. Kemudian, nenas yang dimasukkan dalam mesin itu dianalogikan sebagai diri kita sendiri, gambaran nenas yang ade Vitamin C, Serat, yang busuk, yang mudalah, yang tualah merupakan sikap atau gambaran peribadi diri kita sendiri. Setiap makhluk yang dicipta bukanlah dengan tujuan sia-sia. Kita mempunyai bakat serta kebolehan kita yang tersendiri, yang boleh menyumbang kepada Islam. Jadi sahabat semua, marilah kita menggilap permata dalam diri kita dalam bulan yang penuh berkah ini. Berbalik semula kpd analogi tadi, gambaran nenas busuk yang diumpamakan dengan kekurangan diri kita bukanlah menjadi alasan untuk kita terus berada dalam kekurangan tersebut, bukan menjadi penghalang untuk kita berubah menjadi hamba yang lebih patuh dengan perintah Allah, serta meninggalkan laranganNya.

Jadi marilah kita semua terus istiqamah memperbetulkan diri kita dengan nikmat bulan Ramadhan ini. Manakala, produk jus nenas yang sungguh manis, enak dan lazat dengan setiap kebaikkan dari mesin yang memprosesnya itu dapat digambarkan sebagai diri kita selepas melalui tarbiyyah ( didikan) sepanjang bulan Ramadahan. Jika kita benar-benar menghayati keindahan, kenikmatan bulan Ramadhan, insyaAllah kita akan memperolehi setiap kebaikkan yang akan membantu kita menjadi hamba Allah yang berjaya di dunia dan di akhirat…amin.

Eating-eating after fasting. Beware my friend!!

Beware Of Cancerous Food

BBQ

For this posting, i want to share info about food, our favorite daily menu. Well, i also like to eat satay, but after i read this article, it’s look logic.   Let’s continue read about it!


SATAY LOVERS

If you all eat satay, don’t ever forget to eat the cucumber, because… eating satay together with carbon after barbequing can cause cancer.

But we have a cure for that… Cucumber should be eaten after we ate the satay…. because satay has carsinogen (a cancer causing element) but cucumber is anti-carsinogenic. So don’t forget to eat the cucumber the next time u have satays.

PRAWNS & VIT C

DO NOT eat shrimps/prawns if you have just taken VITAMIN C pills!!

This will cause you to DIE in ARSENIC (As) toxication within HOURS!!

INSTANT NOODLES

Dear instant noodle lovers, make sure you break for at least 3 days after one session of instant noodles before you eat your next packet! Please read the info shared to me by a doctor. My family stopped eating instant noodles more than 5 years ago after hearing about the wax coating the noodles – the wax is not just in the styrofoam containers but it coats the noodles. This is why the instant noodles do not stick to each other when cooking.

If one were to examine the ordinary yellow noodles in the market, one will notice that, in their uncooked state the noodles are oily. This layer of oil prevents the noodles from sticking together.

Wantan noodles in their uncooked state have been dusted with flour to prevent them sticking together. When the hawker cooks the noodles, notice he cooks them in hot water and then rinses them in cold water before cooking them in hot water again. This process is repeated several times before the noodles are ready to be served. The cooking and rinsing process prevents noodles from sticking together. The hawker then lowers the noodles in oil and sauce to prevent the noodles from sticking if they are to be served dry.

Cooking instructions for spaghetti require oil or butter to be added in the water when boiling the spaghetti to prevent the pasta from sticking together. Otherwise, one gets a big clump of spaghetti!

There was an SBC (now TCS) actor some years ago, who at a busy time of his career had no time to cook, resorted to eating instant noodles everyday. He got cancer later on. His doctor told him about the wax in instant noodles. The doctor told him that our body will need up to 2 days to clear the wax.

There was also an SIA steward who after moving out from his mother’s house into his own house, did not cook but ate instant noodles almost every meal. He had cancer, and has since died from it.

Nowadays the instant noodles are referred as “cancer noodles”.

>One thing i dislike is the smell of Maggie, hurm i don no..so, if i eat it, only 1/3 i eat the, rest will be continue by my younger sis…huhu

Okey, i will continue in the next article about food, i like to discover it!! I found my self in this field, Alhamdulillah….

Tak perlu ragu-ragu!!

JGN RAGU-RAGU!

TAK PERLU RAGU-RAGU!!

Kata si cita-cita kepadaku, “Impian mengecap kejayaan dalam bidang pilihanmu bukanlah sesuatu yang mustahil.

Cita-cita berkata lagi, Jangan sesekali kau mengalah. Kau mampu merealisasikannya. Kau bukan mat jenin. Kau punyai

keazaman!!  Kau mempunyai tekad kau tersendiri. Just go on for it!!!

Don’t afraid!

Allah always beside u!

Pengalaman berharga….

Dengan nama Allah yang maha pengasih,
Terima kasih saya ucapkan….

Alhamdulillah, syukurku kpdMu. Pada 8/9hb Ogos 2009, debat antara kolej tlh berlangsung.
Dah sekian lama jari-jemari ini tak menari-nari di keyboard ni…rindu rasenyer
Kali ni  saya nak berkongsi dgn anda semua sepanjang prgm berlangsung.

Sebelum ini, saya
1. Tak pernah masuk debat
2. Hanya suka tengok orang lain berdebat
3. Dalam hati, bleh ke aku berbahas depan orang ramai??
4. Iksh, aku tak boleh la, nanti tergagap-gagap.

Tapi saya cuba juga melibatkan diri, terima kasih pada sahabat saya, fara yg banyak membantu…

Kronologi sepanjang 2 hari tu
1. Siang sabtu buat last preparation
2. Malam, pusingan pertama-menang
3. Siang Ahad, pusingan kedua-kalah
4. Pusingan ketiga-menang
5. Pusingan Keempat-menang
6. Pusingan Kelima-Kalah 😦

Apa yang saya cube sampaikan ialah

1. Masa preparation, macam nak tarik diri, haha. Tapi kite sebagai umat Islam harus istiqamah dan bermujahadah dalam melakukan sesuatu. JANGAN MELEPASKAN BATUK DITANGGA dan JANGAN HANGAT-HANGAT TAHI AYAM! serta Hammasa dan pasakkan niat hanya kerana Allah, dari situlah saya mempunyai kekuatan untuk terus berjuang.

2. Pada malam untuk pusingan pertama, segala persediaan dah selasai. Team kami mengharapkan kami mendapat posisi kerajaan, sbb kalau kerajaan, kami rasa boleh bawa. Tapi ape yang berlaku adalah sebaliknya dan semua perkara yang kami tak suka semua dapat pada kami..memang menguji ketabahan hati! Pertama, kami tak suka bertanding di Blok Lelaki. Kedua, tak dapat posisi kerajaan….semua tu kami tak nak, tapi semua tu lah yang kami dapat. Saya cepat-cepat mengigatkn sahabat2 team n diri dgn revise semula janji Allah iaitu “Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bg kamu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui” ( Surah al-Baqarah : 216). Maka, dengan yakinnya saya dengan janji Allah tersebut, melangkah masuklah ke ruang pertandingan. Walaupun ade rase debar2, biaselah tu. Dan tak dapat dijangkakan, seoarang sahabat team kami jadi debater terbaik ! MasyaAllah..dan tak terjangka juga, team kami menang, UNEXPECTED! dah la kami berlawan dgn senior! Team kami semuanyer junior.MasyaAllah… Allah Maha mengetahui

3. Pusingan Kedua-Tajuk perdebatan ialah Nisbah Lagu Tempatan dan Antarabangsa adalah wajar-kalah.   Tajuk lagu! hurm, kami buat je lah..Pertandingan memang sengit, hakim kata memang susah nak menentukan kemenangan,  kami redha dengan kekalahan itu.  Tak pe, lepas ni ada lagu 3 pusingan. Boleh cuba, kami tak putus asa..dan sebenarnya, pertandingan debat telah membawa saya seperti dlm prgm Jejak Kasih! Ade kawan dari tingkatan 3, dan ade senior mase di SMK Dato Onn, dan ade kawan dari matrik…sungguh terancang perjalanan hidup ini. Allah Maha Mengetahui setiap sesuatu.

4. Pusingan kedua-menang, sahabat baik saya yang selalu menjadi penguat semangat tak ikut serta sbb dia nak prepare utk pusingan seterusnya , jadi debater simpanan yang menggantikan tempat dia. Saya terus menguatkan diri bahawa  AKU BOLEH !!! dan aku memang boleh! Dengan membentang tugas sebagai Perdana Menteri wanita yang pertama, saya terus berusaha supaya yakin pada diri serta saya mengingatkan diri dengan janji Allah “Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu membantu agama Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu” (Surah Muhammad:7 ) dan sekali lagi tak dapat dijangkakan team kami menang dengan margin 7! masyaAllah..dan saya jadi debater terbaik utk pusingan tu…Alhamdulillah. Apa yang sy nak sampaikan sekali lagi  ialah kita tak perlu takut2 utk mengutarakan hujah kita + berpendirian teguh!+ YAKIN!! bergantunglah segalanya kepada Allah…Allah tempat kita bergantung

5. Pusingan Keempat-menang. Alhamdulillah, kekuatan yang Allah berikan kepada kami ialah sahbat sy yg lagi dua org  pandai buat menarik perhatian hakim. Sy pada kali ni biasa sahaja, sebab dah letih skit. Pada kali ini pula, sahabat sy, Fara jadi debater terbaik..Alhamdulillah..Takbir!

6. Pusingan Kelima-kalah :(…tapi kekalahan kami tak teruk, memberi kemenangan pihak lawan dengan margin satu…nway, apa yang saya nak sampaikan kali ni, kita kene bertenang dan yakinlah dengan apa yang hendak di sampaikan. Pd pusingan tu, tak tahu kenapa kepala tibe2 sakit, pening2 gtu. Tapi sy cube bertahan, alhamdulillah pembentangn tugas berjalan dgn lancar juga. Tapi bila sesi pengulungan, jadi tak teratur. Nak tahu kenapa? sebab saya ckp dgn lajunyer + membaca teks +  sy kurang analisis kronologi hujah + otak dah panas + terlupa bace idea yg kwn tuliskan +  sampai satu tahap sy terberhenti , tapi mase masih ade..astarfirullah. saya teruskan dengan merapu je..jadi sahabat-sahabat semua bersikap tenanglah dalam menghadapi sesuatu tekanan, yakin dengan pendirian kita, ingat semula dengan janji2 Allah, jangan sembrono je…

Pipit sama pipit, enggang sama enggang, hujah saja panjang, isinya sedikit…

Semoga kita semua sentiasa berjuang mancari kebenaran, mencuba sesuatu yg baru utk melihat kebolehan diri agar mata terbuka, minda dijana..rasa manis gula tak dapat ditafsirkan bagaimana manisnya, hanya apabila kita sendiri yang merasai manis gula tersebut, baru kita dpt menggambarkan bagaimana  rasa manis itu yg sebenar-benarnya….

Sekian dulu perkongsian kali ini, segala yang baik amiklah ia sebagai pedoman, segala yg burk jadikanlah ia sebagai sempadan.

kebenaran

Tak Komited?-juz perkongsian ilmu…

Alhamdulillah,

Program dua hari satu malam di Ulu Tiram yang ana hadiri  telah menjentik hati yang sudah tahu tapi tidak di sedari..

Ana menyukai slot permasalahan yang telah dibahgikan kepada beberapa kumpulan, ada 5 tajuk.  Tajuk-tajuknya ialah Tentang cinta, Tak komited dgn halaqah, Budaya Hedonisme, Sukar mencari mad’u dan terakhir sekali lemah dalam akademik. Kumpulan ana dapat tajuk budaya Hedonisme…mule-mule tak tahu nak bentang macam mana, Alhamdulillah adik Fatimah dan Ummu sangat peramah walaupun baru kenal membuatkan ana rasa selesa, dan artika yang pendiam tapi bukan pendiam, hurmm cmne tuh? Anyway, semua ahli kumpulan ana sgt menyenangkan termasuk kak aisyah, semoga kalian sentiasa istiqamah dalam perjuangan kalian.

Sebelum ana mencatat semula presentation kumpulan, ana tertarik untuk mencatat semula isi-isi dari kumpulan yg membicangkan “tak komited dengan halaqah” dalam bentuk forum, menarik penyampaiannya walaupun tak sesengit forum ‘cinta’.

Sebelum itu, salah seorang ahli panel mempersoalkan ape itu HALAQAH. Ade yang menjawab cirle. Circle bukan jawapan yang tepat dan dia menjawab, HALAQAH merupakan satu IKATAN HATI. Ana terfikir, betul juga halaqah itu merupakan ikatan hati, kalau hanya duduk dalam bulatan dan berbincang tanpa ada ikatan hati, halaqah yang kita  hadiri menjadi hambar, ape yg hendak disampaikan tidak dapat dan yang apa yg hendak diperolehi tidak dapat. Jadi dengan persoalan ini, mereka membincangkan faktor serta penyelesaiannya agar komited dengan Halaqah.

3 elemen penting dalam bekerja

a)     Ikatan fikrah yang sama

b)    Ikatan ukhuwah fillah

c)     Ikatan dalam berorganisasi

Punca-punca tak komited dengan halaqah yang telah dibincangkan ialah

  • Tidak arif dalam fiqh aulawiyat (keutamaan)
  • Datang halaqah hanya untuk mendengar, bukan bekerja
  • Tiada hammasa (semangat)
  • Salah gunakan kepercayaan sahabat
  • Hawa nafsu dan syaitan

Penyelesaian yang telah dibentang berdasarkan turutan di permasalahan di atas:

  • Fahami fiqh aulawiyat

i)       Segera dan penting

ii)     Segera tapi kurang penting

iii)   Tidak segera tapi penting

iv)   Tidak segera dan tidak penting

  • Membuat persediaan sebelum datang halaqah, mempersiapkan diri dengan pengetahuan agar kita sentiasa mendengar dan berfikir
  • Maksud Hammasa yang telah diperbincangkan ialah merangkumi semangat yang disulami kefahaman lalu bermujahadah dengan istiqamah, kerana hanya semangat shj kita akan mudah menyerah, ttp bila disulami kefahaman dalam penat mana pun kita tetap berusaha melakukan amanah yang dipegang…insyaAllah
  • Salah guna kepercayaan sahabat  sebagai contoh, tak pelah aku tak pergi usrah, mereka mesti ingat aku banyak kerja, tapi pada hakikatnya, tidak ada apa kerja pun yang sangat banyak…
  • Hawa nafsu dan syaitan pula yang selalu melalaikan kita, perasaan malas yang menghantui diri membuat kita mengabaikannya

Inilah sedikit sebanyak  pengisian yang saya huraikan sedikit berdasarkan perbincangan dalam program itu. Jika ada sebarang kesilapan harap dimaklumkan…W’alam

Perbincangan mengenai tajuk budaya Hedonisme akan di catatkan dalam artikel yang akan datang…insyaAllah